طراحی بسته بندی | طراحی و چاپ جعبه و بسته بندی
توضیحات

چرا طراحی بسته بندی؟

طراحی بسته بندی جذاب و مناسب یعنی موفقیت و ماندگاری طولانی مدت در ذهن مصرف کننده. این طرز فکر که بسته بندی فقط برای محافظت از محتوای درون خود بود، با رشد و توسعه ی عرضه و تقاضا و ایجاد رقابت در دنیای تجارت امروزه دیگر کاملا منسوخ شده است. با تغییرات روزافزون صنعت چاپ این طرز فکر کاملاً از بین رفته و حتی تمرکز بیشتر بر روی بسته بندی محصول قرار گرفته تا محتوای درونی آن؛ البته که محتوا هم باید از کیفیت قابل قبول و کافی برخوردار باشد ولی مزیت های طراحی بسته بندی را هم نباید دست کم بگیریم.

طراحی بسته‌بندی چه اهمیتی دارد؟

همه ما روزمره از بازار خریدهایی داریم و بخوبی اهمیت ظاهر بسته بندی محصولات را میدانیم. یک طراحی مناسب برای بسته بندی محصول میتواند بسیار موثرتر از سایر روش های گران قیمت تبلیغ مانند تلویزیون یا روش های چاپی باشد.

هر چقدر طراحی بسته بندی یک محصول جذاب تر و زیباتر باشد ما به سمت آن تمایل بیشتری برای خرید پیدا می کنیم تا محصولی که خیلی ازین لحاظ روی آن کار نشده است و اهمیتی برای ظاهر آن قائل نشده اند.

دو دلیل عمده و مهم در طراحی بسته بندی جذاب و زیبا

1- بسته بندی محصول شما به عنوان یک ابزار تبلیغاتی کار میکند و از زمان چیده شدن محصول درون قفسه فروشگاه ها تا زمان مصرف استفاده میشود.

2- این نوع “رسانه” نزدیک ترین فاصله را هم به محصول و هم به مصرف کننده دارد. بنابر این اصولی ترین تبلیغ از این بابت می باشد که کیفیت را به مصرف کننده نشان میدهد. به این ترتیب، طراحی بسته‌بندی، نمایانگر کیفیت برند و یا محصول به مصرف‌کننده میباشد.

ما این مساله را بار ها با مشتریان خود در تام پرینت در میان گذاشته ایم و بار ها شاهد موفقیت آنها در فروش بیشتر محصولات خود، پس از تغییر در طراحی بسته‌بندی محصولاتشان بوده ایم.

طراحی بسته بندی جعبه های لمینیتی

طراحی بسته بندی جعبه های لمینیتی

جعبه هایی که از چسباندن مقوای چاپ شده روی ورق های کارتن دو، سه یا پنج لایه برای تقویت استحکام جعبه و برای بسته بندی اجسام با وزن بیش از یک کیلوگرم مناسب است.

طراحی بسته بندی جعبه های مقوایی

طراحی بسته بندی جعبه های مقوایی

این نوع جعبه ها برای اجناس سبک تر (زیر یک کیلوگرم) مناسب است و قابلیت مانور بالایی دارند. اکثر جعبه های فانتزی با اشکال خاص مانند چند ضلعی، پنجره دار، زبانه دار و …) از این نوع هستند. نوع مقوایی که انتخاب می شود، در قیمت تمام شده تاثیر داشته و برای اجناس لوکس می توان افکت ها خاص مانند طلاکوب، برجسته و براق نیز افزود.

طراحی بسته بندی نوار بسته بندی

طراحی بسته بندی نوار بسته بندی

نوار های بسته بندی دور محصولات پیچیده شده و علاوه بر نگهداری آن، برند تولید کننده و مشخصات محصول روی آن درج می شود. این نوار ها می توانند بسیار ساده و ارزان قیمت باشند و یا در اشکال مختلف و با افکت های چاپی زیبا ارائه شوند.

طراحی بسته بندی سلفون و نایلون

طراحی بسته بندی سلفون و نایلون

بسته بندی های سلفونی برای حفاظت از مواد خوراکی و صنعتی مناسب است و در اشکال و اندازه های مختلف قابل ارائه می باشند. طراحی جذاب این نوع بسته بندی در قفسه های فروشگاه ها به فروش بیشتر شما کمک شایانی می کند.

طراحی بسته بندی قوطی و تیوب

طراحی بسته بندی قوطی و تیوب

قوطی های فلزی برای نگهداری از محصولات مایع و فاسد شدنی مانند رب گوجه، ترشیجات و … استفاده می شود و زمان نگهداری بلندمدت را تضمین می کنند. تیوب نیز بیشتر در صنایع دارویی و آرایشی-بهداشتی کاربرد دارد. این نوع بسته بندی ها در وزن ها و اندازه های مختلف طراحی شده و بسته به نوع محصول طراحی می شود.

طراحی بسته بندی لیبل محصول

طراحی بسته بندی لیبل محصول

لیبل و برچسب محصول در محصولات مختلف پلاستیکی، بهداشتی، صنعتی، دارویی، تجاری و … کاربرد دارد. این نوع لیبل ها می توانند از جنس کاغذ، pvc، شفاف، نیمه شفاف، صدفی و با افکت های چاپی مختلف نظیر طلاکوب یا نقره کوب به صورت رول و یا شیت ارائه شوند.

عوامل تاثیرگذار در طراحی بسته‌بندی

نکات مهمی که در طراحی کارتن، طراحی جعبه و یا به طور کلی طراحی بسته بندی باید به آنها توجه نمود، عبارتند از :

  • گنجاندن و محافظت کردن محصول
  • قابلیت استفاده (کارکرد مناسب)
  • متمایز جلوه دادن محصول در قفسه فروش
  • برانگیختن احساسات خریداران
  • در نظر گرفتن نوع و خصوصیات محصولات شامل ابعاد، آحاد، وزن و شکل
  • روش ساخت مانند محل های اتصال و مواد مصرفی در اتصال ها، شیوه ی صحیح اتصال ها
  • دوام و طول مدت نگهداری بخصوص در بسته های موادغذایی، مهمات و صنایع نظامی
  • نوع و نحوه چیدمان (چیدمان با ارتفاع زیاد، بسته های محکم تری را طلب می کند)
  • در نظر گرفتن محل تهویه (برای محصولات سردخانه ای)
  • تطبیق خصوصیات و طرح بسته با استاندارهای حمل و نقل
  • محل های در (پائین ، بالا و پهلو) و نحوه باز شدن، زیرسازی و استحکام با توجه به توزیع بار در کف آنها و توجه به ضربه گیرها
  • زمان لازم جهت بسته بندی یا مونتاژ (برای سفارشهای دایکاتی)
  • استحکام کافی در مقابل عوامل مختلف فیزیکی، شیمیایی و بویژه مکانیکی
  • حفظ کیفیت و ارزش محصول با در نظر گرفتن سازگاری مواد با محصول
  • تقسیم بندی درون بسته برای محصولات چند تکه یا بسته بندی گروهی
  • در نظر گرفتن محل برچسب طراحی گرافیک بستهبندی بر روی بسته و انتقال اطلاعات مناسب در مورد بازکردن نحوه استفاده و تاریخ مصرف یا انقضا و مواردی از این دست
  • اقتصادی بودن طرح با توجه به امکانات مشتری

طراحی گرافیک بسته‌بندی

طراحی بسته‌بندی نقش مهمی در بازاریابی محصول ایفا می کند که سه نکته اساسی در طراحی بسته‌بندی مورد توجه می باشد:

  • زیبایی شناسی ظاهری
  • قابلیت استفاده مناسب و ایجاد لذت در استفاده
  • واکنشهایی که ایجاد میکند از قبیل بازتابهای اجتماعی و تاثیرات شخصی

بسته بندی کارتن علاوه بر برآوردن نیازهای بازاریابی و تبلیغات انتظارات زیر را نیز تامین کند.

فرآیند چاپ و بسته بندی

برای موفقیت در چاپ به طراح تخصصی چاپ کارتن و گرافیک بسته‌بندی نیاز داریم شایسته است از وسعت اطلاعات خوبی برخوردار باشد و بویژه از نوع دستگاه چاپ کارتن (از قبیل آنیلوکس، سرعت ماشین، نوع ورق برای چاپ، گراماژ کاغذ مورد استفاده برای چاپ و …)

با توجه به اینکه در چند سال اخیر تحولی در چاپ کارتن بوجود آمده است، می توان انواع طرح‌های چاپی که در صنعت چاپ کارتن مورد استفاده قرار می گیرد را به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

1. کارهای خطی (Line art): طرحی است شامل انواع حروف (type)، خط (line)، و یا تنپلات (solid).

2. کارهای ترامه (screen art): طرحی است تک رنگ یا چند رنگ تفکیکی که از کنار هم قرار گرفتن ترام دو یا چند رنگ، رنگ دلخواه شکل می گیرد.

3. کارهای ترامه تصویری (process art): که به روش تفکیکی رنگ و به صورت فیلم های جداگانه برای چهار رنگ تهیه می شوذ که می توان چاپ هافتون را که به این روش تهیه می شود را نام برد.

موارد مشابه